facebook instagram tiktok linkedin

טיול מאתגר בהר נמנמן

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
רמת הגולן
writer כתיבה וצילום: יותם יעקובסון
טיול קצר וקשה, העובר בחגורת הצומח התיכונה של החרמון, היא "יער הספר ההררי". מומלץ בכל עונות השנה פרט לעונת הסקי (דצמבר-מרס).
דרגת קושי:קשה עונה מומלצת:קיץ, אביב, סתיו משך טיול:עד חצי יום
טיולים למשפחה

טיול קצר (שעתיים) וקשה, העובר בחגורת הצומח התיכונה של החרמון, היא "יער הספר ההררי". מומלץ בכל עונות השנה פרט לעונת הסקי (דצמבר-מרס). קשיים: קוצים לאורך חלקו הראשון של המסלול, ומורד תלול בחלקו השני. המסלול משולט, אך השביל אינו מוגדר. נתחיל במגרש החניה שמשמאל לכביש, כ- 200 מ'' לפני אתר הסקי. כאן מתחיל את דרכו נחל ערער. השביל יוליך אותנו כמעט בקו גובה, בעליה קלה. במאי-יוני פורחים כאן אירוס ארם-נהריים, רתמת הלבנון ועוד רבים. הקוצים הדוקרים אותנו הם חרחבינה מגובבת, קיפודן מצוי וקוצן קיפח. נוכל לראות בדרכנו סלעים ציוריים, ציפורי שיר שונות, ואולי אפילו שועל או משפחת חזירי בר. כשנגיע לראש הרכס נעיף מבט דרומה. אפשר לראות מכאן למרחקים. נופתע לראות בראש הרכס דווקא שורה של בקעות סגורות כמכתשים. מכתש כזה נוצר בתהליך קארסטי: מים שחלחלו בסרקי הסלע המיסו והרחיבו את הסדקים ליצור מחילות, שהלכו וגדלו והפכו למערה, וזו התרחבה עד שלא היה עוד בכוח קירותיה לשאת את תקרתה. משהתמוטטה התקרה פנימה נוצר מכתש (יש הקוראים לו בלוע, בולען או דולינה). נעבור סדרה של בולענים כאלה. בין סלעים בדרום הבולען האחרון שבדרכנו, שהוא גם הרחב והנוח בכולם, מסתתר פתח של מערה. קל לאתרה לפי קבוצת עצי אלון חרמוני ואדר חרמוני. אפשר להכנס למערה בעזרת חבל, בתנאי שנוקטים באמצעי הזהירות הדרושים. יש במערה מעט נטיפים (והרבה בוץ). עתה נחצה את הכביש צפונה. מי שרוצה לקצר את המסלול או לחסוך את ההליכה בקוצים -ייסע עד הנה (1.2 ק"מ מאתר הסקי בכביש תלול מאוד וצר) ויתחיל את טיולו כאן. זה מחייב העברת המכונית חזרה למטה.

המדרון הצפוני שי הר נמנמן יורד בתלילות אל נחל חבושית, יובלו של נחל שיאון, והוא אחד. המקומות היפים להדגמת יער הספר ההררי בתחומי ישראל. זה יער ערבה, שהמרחק בין עץ לעץ בו גדול. העצים הנאים כאן הם בעיקר משלוש קבוצות: עצי מחט ירוקי-עד מן הסוג ערער, רובם ערער מעונב, ופרט אחד של ערער ברושי ; עצים נשירים מן הסוג אלון -. אלון חרמוני ואלון התולע; ועצים ושיחים נשירים ממשפחת הורדניים - שקד קטן -עלים, בן- חוזרר, ורד דביק, דובדבן שרוע, אגס סורי, שזיף הדוב. פרט לאלה אפשר למצוא כאן גם אדר חרמוני, אוג הבורסקאים ויערת המטבעות. גם במדרון זה טובים הסיכויים לראות שועל או משפחת חזירים. בסוף אפריל ובמאי מגיעה כאן הפריחה לשיאה. יצויינו במיוחד עריר הלבנון המזכיר חצב, וכן ארביס קווקזי הפורש מרבד פריחה צחור במצוק שבראש המדרון. נרד בזהירות במדרון תלול וארוך זה, ובהגיענו לתחתיתו נפנה ימינה ונשוב למכונית.

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
צימר רביע שביל הגולן צימר רביע שביל הגולן
2 צימרים אקסלוסיבים עם בריכה, ג'קוזי ורק 10 דק' מהחרמון בוקעתא 053-4314422
נופש מרום נופש מרום
בקתות עץ כפריות ומפנקות בלב רמת הגולן מעלה גמלא 053-9418898
דבש בגולן דבש בגולן
בקתות עץ כפריות מול נופש מרהיב! מעלה גמלא 053-7102494
אביליז-AviLiz אביליז-AviLiz
סוויטה מלאת פרטיות עם חלומי לחופי הכנרת והרי הצפון חד נס 053-9386685
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס